Longarm Quilting service "graag wil ik samen met u, uw mooie quilttop tot een machinaal door mij gequilte quilt maken. Voor alle vragen kunt u mij een mailtje {marpie49@gmail.com} sturen"

donderdag 19 september 2019

Zes plaatjes paternoplaat en .............

.......acht stukjes stof, met een klein beetje handwerken geeft een onwijs leuke speldenkussen.

Translation to be found right on this page!
Dit is de laatste die ik gemaakt heb, vind haar de leukste.
Het is met recht een kadootje.
De eerste die ik maakte, was omdat ik een speldenkussen nodig had in mijn trein bakje. 
Wou er alleen eentje hebben waarbij je niet meteen met je vingers in de spelden zat als je het oppakte.
Vandaar deze.
Op mijn oude blog schreef ik er over (even naar beneden scrollen), tjonge ze is al een oudje.
Gebruikt zes plaatjes paternoplaat van 1½ inch in het vierkant, voorzie die van een lapje zoals je met Engels paper piecing doet en zet ze aan elkaar. Twee lapjes gebruik je als binnenkant deksel en bovenkant kussentje, om je spelden in te prikken.
De eerste heeft nooit een strikje of zo gehad om dicht te maken maar de tweede (deze rode) voorzag ik van een knoop. Onder dit stukje stof heb ik wel wat versteviging gedaan zodat de knoop steviger kan blijven zitten en de stof meer beschermd word.
Het kussentje zit in elkaar en hoe strik je haar dan vast?
Wat borduurzijde gebruikt, eerst een paar kruisjes gezet, toen gevlochten, daarna een paar kraaltjes eraan en klaar is ze.
Het voordeel van paternoplaat is dat de vorm beter blijft maar het aller grootste voordeel is ..... geen geprik in je vingers en je kan haar wassen zonder dat het problemen geeft. Als je de paternoplaat vervangt voor karton, kan je haar niet wassen.
We weten allemaal dat een speldenkussen heel veel in je handen zit.  
Laatst een workshop op onze Stutquiltbee over dit speldenkussentje gegeven.
Op de foto rechts de mijne en de andere twee van andere dames.
De achterkant en het tornmesje voor de maat verhoudingen.
Nu veel foto's van de speldenkussentjes die gemaakt zijn.




Deze is van zuslief en daar zitten al twee naalden in het kussentje verstopt.
Dan is de paternoplaat weer een nadeel, want je duwt ze er niet zo maar uit.
Tip: altijd je naalden in het dekseltje steken.

Tini van onze eigen quiltbee heeft deze gemaakt.
Mocht je er zelf eentje willen maken, ga je gang.
Het is mijn eigen ontwerp en zou graag een fotootje van het resultaat zien.
Fijne dag verder
de achterkant van allemaal.

1 opmerking:

  1. Wat zijn ze schattig, ga er zeker 1 maken, gewoon voor de heb. Heb er al een aantal, kan altijd nog 1 erbij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen